Tuesday, August 23, 2016

Applen menestys ajattelumalleina osa 2 yritys

Yrityksen nimestä ja logosta

En tiedä tarkkoja perusteita miksi Steve Jobs antoi nimen. Yksinkertaisuus toimii nimessä. Se on viisikirjaiminen ja kaksitavuinen. Seitsemän merkkiä alkaa olla maksimipituus, jotta ihmisaivot muistavat nimen helposti. Mitä vähemmän tavuja ja kirjaimia sitä yksinkertaisemmasta nimestä on kyse. Omena on kielletty hedelmä mikä tarkoittaa niukkuus-periaatteen vaikuttavan yrityksen tuotteiden haluttavuuteen. Kaikki yhdistävät omenan Aatamin ja Eevan kiellettyyn hedelmään. Nimeä ja sen niukkuutta vahvistaa myös yrityksen logo. Omena, josta on otettu kielletty maistiainen. Yrityksen ja tuotteiden nimiä ja osia tulee aina suojella tavaramerkkien ja patenttien kautta, kuten Apple tekeekin.

Tuotevalikoima on yksinkertainen. Sitä ohjaa Pareton laki joka sanoo, että pieni osa tuotteista tekee suuren osan liikevaihdosta ja tuloksesta. Iphonet tuottivat yli 60 %:ia liikevaihdosta ja yli puolet voitoista. Tuotteiden kehittämisessä tulee hyödyntää mm. autokatalyysia, kuten Apple on tehnytkin Normaalisti puhutaan skaalautuvuudesta. Se on reaktio joka vahvistaa itse itseään ainakin yhden reaktiotuotteen avulla. Apple on käyttänyt autokatalyysia kopioimalla kosketuksella toimivan käyttöliittymän iPhonesta iPadiin ja iWatchiin. Tämä on säästänyt tuotekehityskustannuksissa.

Samaa periaatetta Apple on käyttänyt myös sovelluskaupassaan. Lisäksi siinä Apple on käyttänyt myös vipuvoimaa mm. tuottamalla sovelluskauppa-alustan jota sovelluskehittäjät ovat käyttäneet sovellustensa myymiseen Applen ottaessa osansa jokaisesta myydystä sovelluksesta. Tämä on tuottanut Applelle passiivista tuloa. Lisäksi sovellukset ovat skaalautuvia eli niiden myymiseen ei tarvita juurikaan Applen lisätöitä sovelluskaupan ylläpidon lisäksi.

Evoluutio ja suuruuden ekonomia

Markkinatalous toimii evoluution tavoin. Siinä pärjäävät parhaiten yritykset, jotka onnistuvat sopeutumaan jatkuviin muutoksiin. Apple ei ole poikkeus. Matkapuhelimet olivat pitkään näppäimistöllä toimivia laitteita, kunnes kosketusnäytöt tulivat markkinoille. Apple otti kosketusnäyttönsä ensimmäisenä massatuotantoon mikä tuotti sille suhteellisen edun muihin toimijoihin verrattuna. Tuotekehityksen voi jakaa karkeasti nykyisten teknologioiden parantamiseen ja disruptiivisten teknologioiden kehittämiseen. Jälkimmäiset muuttavat tekniikkaa ja liiketoimintoja radikaalisti.

Ensimmäisenä täysin uudella tekniikalla ratsastava toimija yleensä saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja ja saa suurimman markkinaosuuden tekniikan hyötykäytön myötä. Apple ei ollut poikkeus. Huipulla ei pysytä automaattisesti muiden toimijoiden tullessa markkinoille. Suuruuden ekonomia auttoi Applea erityisesti alussa. Se pienensi yksikkökustannuksia, tuotti Applelle näkyvyyttä mm. ryhmäpaineen seurauksena ja ihmiset yhdistivät edelläkävijyyden laatuun. Steve Jobsin auktoriteetti ja hänen tuote-esittelynsä auttoivat yritykseen yhdistettyjen mielikuvien luomisessa.

Suuruuden ekonomia ei toimi pelkästään yrityksen hyväksi. Se tuottaa mm. turhaa byrokratiaa, tyytyväisyyttä, kuppikuntia ja reviiritaisteluita. Yrityksen liiketoiminta monimutkaistuu ja suuruudesta voi tulla painajainen mikä tuhoaa yrityksen. Applen yksi tärkeimmistä arvoista on yksinkertaisuus. Ainakin Steve Jobsin aikaan yritys pyrki välttämään kaikki turhia työntekijöitä, kokouksia ja turhaa hierarkiaa. Yksinkertaisuuden korostaminen näkyy mm. Applen lippulaivakaupoissa, joissa tuotteet ovat pääosissa. Niissä tuotteet ovat pääosissa ja yksittäisille tuotteille on varattu paljon tilaa.

Inversio

Mitä Applen ei tule tehdä. Se ei saa antaa suuruuden ekonomian tuhota pyrkimystä yksinkertaisuuteen. Se ei saa kasvattaa byrokratiaa vaan sen pitää sotia sitä vastaan kaikin keinoin. Jos se antaa sille pikkusormen niin se tuhoaa Applen ennen pitkää. Se ei saa kasvattaa tuotevalikoimaansa liiallisuuksiin. Muutaman tuoteryhmän pitää jatkossakin tuottaa suurin osa tuloksesta ja liikevaihdosta. Applen ei kannata vaihtaa yrityksen nimeä tai muuttaa logoaan liikaa vaan sen pitää pyrkiä johdonmukaisuuteen. Sen ei kannata myöskään jättää Steve Jobsia huomioimatta yrityksen markkinoinnissa, vaikka hän on kuollut. Apple ei myöskään saa palkita johtajiaan liikaa. Tämä aiheuttaa helposti ylimielisyyttä ja egojen ylikorostumista.

Tässä osa Applen menestystä vauhdittaneista ajattelumalleista. Kaikkia en ole laittanut. Parhaan hyödyn saat tästäkin kirjoituksesta, kun itse mietit tarkkaan olenko oikeassa vai täysin kuutamolla. Mikään ei korvaa itsenäistä ajattelua.

Hyvää viikonjatkoa!

-TT

PS. Jostain syystä oikean puolen linkit eivät päivity mestarisijoittajat blogin kohdalla, joten uuden kirjoituksen löydät täältä.

No comments:

Post a Comment