Suuruudella on monia etuja, mutta sillä on myös haittoja.
Suuruus pitää jakaa kahteen eri osaan. Absoluuttiseen ja
suhteelliseen suuruuteen. Absoluuttinen suuruus tarkoittaa
mahdollisimman suurta kokoa. Suhteellinen suuruus tarkoittaa, että
yritys, maa tai jokin muu organisaatio on toista tasvaavaa suhteessa
suurempi. Pienempikin yritys voi olla suuri suhteessa
kilpailijoihinsa. On tärkeämpää olla suurimpien joukossa siinä
mitä tekee kuin olla suuri ja olla alallaan pienempien joukossa.
Mikäli yritys ei ole tietyllä alalla kahden suurimman joukossa,
tulee sen erottua muista jollakin tavalla. Esimerkiksi Nokian Renkaat
on erikoistunut talvirenkaisiin, joissa on suurimpien joukossa.
Kesärenkaissa se ei ole läheskään suurin.
Suurempi koko mahdollistaa asioita. Se saa yksikkökustannukset
kilpailijoita pienemmiksi, koska monet kustannukset riippuvat
yrityksen koosta. Isommassa yrityksessä on työntekijöillä
paremmat mahdollisuudet erikoistua. Suurempi koko parantaa
mahdollisuuksia markkinoida tuotteita tai palveluita. Tuotteiden ja
palveluiden saatavuutta on helpompi parantaa yrityksen koon ollessa
suuri. Suurempi koko tuottaa enemmän soosiaalisia todisteita. Ne
kasvattavat myyntiä. Sosiaaliset todisteet lisäävät asiakkaiden
haluja ostaa tuotteita tai palveluita. Niitä voi myös myydä
kalliimmalla todisteiden ansiosta.
Suhteellisen koon ollessa kilpailijoita suurempi, on helpompi
tehdä rahaa. Vähän kilpailijoita sisältävät liiketoiminta-alat
ovat muita parempia rahantekoon. Monopolien ja oligopolien on
helpompi tehdä rahaa. Mikäli kehität jotain ainutlaatuista, voit
luoda itsellesi monopolin. Monopolin voi tuottaa mm. hankkimalla
patentin. Pienenä tekijänä ei kannata kilpailla suhteellisesti
suurempia kilpailijoita vastaan.
Suuruus ei tuota yritykselle pelkästään hyötyjä. Se tuottaa
monenlaisia haittoja. Iso koko lisää byrokratiaa. Papereiden
pyörittämiseen kuluu entistä enemmän aikaa ja vastuu alkaa
siirtymään jatkuvasti eteenpäin. Hallintokerroksia muodostuu
liikaa, päätöksenteko ja reagointi ongelmiin hidastuvat. Eri
liiketoimintojen välille voi tulla kiistaa yrityksen parhaista
resursseista. Koko voi tuottaa myös perverssejä kannustimia siirtää
vastuuta. Se tuottaa helpommin mahdollisuuksia karata yrityksen
ydinliiketoiminnoista. Hyppäykset aloille, jotka eivät ole
yrityksen vahvuuksia voivat tehdä tuhoa.
Nokia on yksi malliesimerkki suuruuden ekonomian tuottamista
ongelmista. Sen hallinto paisui pullataikinan lailla. Ylin johto
toimitusjohtaja Ollilaa myöten muuttui ja ongelmia alettiin lakaista
maton alle. Se ei myöskään osannut reagoida muutoksiin, joita
matkapuhelinmarkkinoilla tapahtui, kuten kosketusnäyttöjen tulo.
Kaiken tämän lisäksi se yritti miellyttää jokaista asiakasta
tarjoamalla paljon erilaisia puhelinmalleja. Nokian kilpailija Apple
taas toimii käsittääkseni vieläkin enemmän pienyrityksen lailla.
Sillä on pienet työryhmät, se ei myy monia eri tuotteita, se ei
pyöri yhtä suurella hallinnolla ja keskittyy ydinosaamiseensa.
No comments:
Post a Comment