Ennen asiaan menemistä yksi tärkeä
juttu ajattelumalleista. Lukijat voivat ihmetellä miksi keskityn
niin voimakkaasti ajattelumallien esittelemiseen. Suurin syy sille on
se, että kaikki tekomme ovat enemmän tai vähemmän
ajattelumalliemme tuloksia. Jos emme itse ole luoneet mallejamme, on
ne joku muu luonut meille. Joku muu voi tarkoittaa vanhempiamme,
opettajiamme, ystäviämme tai joitakin muita lähteitä.
Ajattelumalliemme laatu kertoo tekojemme laadusta kaiken.
Ne
ajattelumallit, joita esittelen blogissani ovat kestäneet
vuosisatojen/vuosituhansien ajan. Maailma muuttuu koko ajan
nopeammin, mutta nämä ajattelumallit ovat yhtä totta sadan vuoden
päästä kuin juuri nyt. Suurin osa käyttämistämme
ajattelumalleista eivät ole kestäneet aikojen saatossa yhtä hyvin.
”Hanki koulutus, tee ahkerasti työtä työnantajallesi, hän
palkitsee sen ennemmin tai myöhemmin pitäen sinusta huolta, säästä
rahaa ja osta asunto ajattelumalliyhdistelmä” on kuolemassa
nykypäivänä. Tämä länsimaisen keskiluokan näkemys nykyajan
menestyksestä on kuolemassa. Äärimmäisen harva on tämän jo
huomannut. Tässä yksi esimerkki kuolevasta ajattelumallista. Meiltä
löytyy niitä vaikka kuinka paljon.
Kriittinen massa
Kriittisen massa
määritelmä on suurin piirtein seuraava: Pienin massa, jonka
jälkeen kemiallinen reaktio alkaa tapahtumaan. Suppeasti ajatellen
kyse on vain kemiallisesta reaktiosta, mutta kriittinen massa on
ajattelumalli jota voi hyödyntää lukemattomissa asioissa. Jotkut
niistä liittyvät henkilökohtaisten raha-asioiden hoitoon ja jotkut
muihin asioihin, kuten lääketieteeseen ja jopa siivoamiseen.
Kaikissa tieteissä emme käytä samaa termiä. Lääketieteessä
kriittistä massaa vastaava termi on vaadittu minimiannos. Koska mm.
lääkkeillä on myös sivuvaikutuksia, tulee lääkeainetta antaa
potilaalle vain vaaditun minimiannoksen verran. Minimiannos riittää
parantumiseen ja vaikuttaa lisäksi mahdollisimman vähän
ei-halutuilla tavoilla potilaaseen.
Raha-asioissa
kriittinen massa tarkoittaa monia asioita. Sitä voi käyttää
terminä mm. vaadittavaan osaamiseen, riittäviin asiakasmääriin ja
moniin muihin asioihin. Kriittisen massan saavuttaminen vaatii paljon
alkuponnisteluja. Alkuponnistelujen jälkeen asiat alkavat rullaamaan
omalla painollaan. Riittävien alkuponnistelujen määrän
arvioiminen on vaikeaa. Suurimmassa osassa raha-asioita kriittisen
massan tarkka määrittely on mahdotonta. Kriittisen massan
saavuttamisen huomaa vasta, kun muutosvauhti alkaa kiihtyä. Monet
menestystarinat tuntuvat alkavan yhdessä yössä, mutta tämä on
suuri harha. Todellisuudessa tämä yksi yö on hetki, jolloin
menestystarina lyö lopullisesti läpi. Tähän hetkeen pääseminen
on voinut vaatia vuosien tai vuosikymmenien työn.
Saavuttaessamme
kriittisen massan osaamisessamme, palkkiomme työnteosta alkavat
kasvamaan. Tämä ei tapahdu hetkessä. Kun osaaminen on saavuttanut
kriittisen massan, tarvittavien työtuntien määrä alkaa
vähenemään. Tämä tarkoittaa vastuun kasvamista. Samalla
osaamisen kriittinen massa vähentää tarvetta valvoa osaajan töitä.
Muutamilla ystävilläni työsopimuksessa ei enää lue tarkkoja
työtunteja vaan kutakuinkin seuraavaa työajan kohdalla: ”Tämä
henkilö tietää, että töitä pitää tehdä.” Tämä tarkoitaa
monelle työntekijälle suhteellisen tulon kasvua. Menemme koko ajan
enemmän siihen suuntaan, että tulokset ratkaisevat. Tämä
tarkoittaa sitä, että työntekijöiden keskittyminen kriittisen
massan saavuttamiseen kasvaa samalla, kun keskittyminen työtuntien
määrään vähenee. Osaamisen kriittinen massa voi tarkoittaa myös
sitä, että yrittäjä voi pyytää asiakkailtaan enemmän rahaa
kuin muut saavat osaamisestaan.
Asiakasmäärien
kriittisen massan saavuttaminen voi olla ratkaisevassa asemassa uuden
yrityksen selviämisessä ensimmäisistä vuosista. Ilman riittävää
asiakasmäärää yritys ei todennäköisesti saa tarpeeksi tuloja,
jotta sen rahoitus riittäisi liiketoiminnan käynnistämiseen ja
jatkamiseen. Yksi tapa saavuttaa kriittinen massa asiakasmäärissä
on markkinointi. Ilman sen onnistumista uusi yritys jää ilman
riittävää asiakasmäärää. Markkinoinnissa kriittinen massa voi
tarkoittaa myös riittävää määrää tuotetta suosittelevia
asiakkaiden asiantuntijoiksi hyväksyviä henkilöitä. Heidän
avullaan on helpompi saavuttaa asiakasmäärän kriittinen massa.
Kriittinen
massa on yksi tärkeimmistä ajattelumalleista. Sitä voi käyttää
ongelmanratkaisuun käytännössä millä alalla tahansa. Se voi
toimia myös yksittäisenä mallina, mutta parhaimmillaan se toimii
useamman muun ajattelumallin kanssa. Tulen jossain välissä
käsittelemään tarkemmin asiaa, mutta tällä hetkellä lukijani
tarvitsevat vielä paljon muitakin malleja ennen yhteisvaikutusten
käsittelyä.
Eipä muuta,
-TT
No comments:
Post a Comment