Reaktiot
Mies lähtee
kuumana kesäpäivänä metsään pitkän kuivuuden jälkeen. Hän
kävelee siellä useita tunteja, kunnes hän pysähtyy nälkäisenä
tekemään tulen. Hän kerää kasan kuivia puita ja tekee nuotion.
Hän saa puut helposti syttymään, kunnes yhtäkkiä tuli alkaakin
levitä hallitsemattomasti. Seurauksena syttyy metsäpalo. Puut ja
maan kasvillisuus palavat aiheuttaen suurta vahinkoa. Avuksi
tarvitaan palokunta. Miehen tarkoituksena oli saada tuli aikaiseksi,
jotta hän voisi tehdä ruokaa, mutta ympäristön synnyttämä
ketjureaktio saa aikaan metsäpalon.
Edellinen
esimerkki kuvaa reaktioita, joita kaksi eri ainetta saavat yhdessä
aikaan. Reaktioilla on niin ennustettavia kuin ennustamattomia
reaktioita. Kuten lyhyestä tarinasta näet niin mies tavoitteli
puiden ja tulen synnyttämää reaktiota, jolla hän onnistuu
tekemään ruokaa itselleen. Seurauksena oli sekä toivottu että
ei-toivottu reaktio. Yksi reaktio voi muodostaa reaktioketjuja, jotka
tuottavat pitkäaikaisia muutoksia. Jokaisella reaktiolla on sekä
toivottuja että ei-toivottuja reaktioita. Ne voivat olla joko
ennustamattomia tai ennustettavia.
Arvioi omia
reaktioketjujasi. Arvioi tekojesi positiiviset ja negatiiviset
vaikutukset ja niiden tuottamat reaktioketjut, jotta pääset
parhaaseen lopputulokseen. Mikäli negatiiviset vaikutukset ovat
suuremmat kuin positiiviset, tulee sinun tehdä asiat joko toisin tai
jättää ne tekemättä. Tämän mallintamisen suorittamalla pääset
parempaan lopputulokseen. Jättämällä mallintamisen väliin jätät
tuloksesi onnen varaan. Suurin osa mallintamisesta tapahtuu
aivoissasi huomaamatta, joten sinä et tarvitse aina tietoista
prosessia. Vaistosi ovat suurimman osan ajasta oikeassa ja
mallintaminen tapahtuu menestyksekkäästi. Kiinnitä enemmän
huomiota reaktioketjuihin mikäli teet jotain suurta. Pikkuasioissa
reaktioketjujen mallintaminen on turhaa.
Autokatalyysi
Kuvittele itsesi
suuren ja menestyksekkään yrityksen johtajaksi. Yritys on tehnyt
tuotteen joka on tuottanut vuosien aikana suuren rahasumman ympäri
maailmaa. Yritys on tullut pisteeseen, jossa tuotteen markkinoita on
lähes mahdotonta kasvattaa. Tuotteessa on monta osaa ja asiakkaat
ostavat sitä sen käyttöliittymän helppouden vuoksi. Se toimii
kilpailijoita paremmin. Kysymys kuuluu: miten lisätä myyntiä? Yksi
vastaus tähän on kopioida helppo käyttöliittymä uuteen
tuotteeseen, jossa samaa käyttöliittymää käytetään toisella
tavalla. Tuote on suunnattu osittain toista käyttöä varten ja eri
asiakkaille. Yksi tällainen yritys on Apple, jonka Ipadiin
hyödynnettiin Iphonen käyttöliittymää.
Miten tämä
liittyy autokatalyysiin? Autokatalyysin määritelmä on suunnilleen
seuraava: Autokatalyysi eli itseään vahvistava reaktio, on reaktio
missä ainakin yksi reaktiotuote edistää reaktiota. Applen
tuotteiden käyttöliittymä on reaktiota edistävä reaktiotuote.
Sinäkin voit käyttää autokatalyysia tuotteistamalla osaamistasi.
Voit tehdä konsultointia, jonka yksi reaktiotuote on osaamisesi.
Äänittämällä säveltämääsi musiikkiasi voit tehdä levyjä,
DVD:itä, musiikkivideoita, jne. Sinun tulee muistaa, että kaikki
osaamisesi ei ole tuotteistettavissa. Älä hukkaa aikaasi osaamisesi
tuotteistamiseen, jos sille ei ole kysyntää. Mikäli harkitset
tuotteistamista niin ymmärrä myös kriittisen massan ajattelumalli
ja yhdistä se autokatalyysiin. Jotta voit tuotteistaa osaamisesi,
tulee sillä olla kriittisen massan verran kysyntää. Tämä on
seurausta siitä, että osaamisesi on niin haluttua, että sen
kriittinen massa on riittävä.
Ajattelumallit
toimivat harvoin yksittäin. Ne on syytä käydä yksittäin läpi
ennen niiden yhdistämistä, koska ajattelun parantaminen on taito.
Nämäkin asiat tulee käydä läpi oikeassa järjestyksessä ja
oikeaan aikaan. Mikään ei estä sinua tutkimasta asioita itse,
mutta älä yritä haukata liian suurta palaa kerralla.
Hyvää
viikonjatkoa!
-TT
No comments:
Post a Comment