Vastavuoroisuus-periaate sanoo, että sinun pitää vastata
sinulle tehtyyn myönnytykseen, palvelukseen, lahjaan tai muihin
tekoihin. Sinulla on taipumus tehdä vastapalveluksia sinua hyvin
kohdelleille. Pidä huoli siitä, että vastaat hyviin tekoihin.
Kostat myös helposti mikäli joku on kohdellut sinua kaltoin.
Vastavuoroisuus on hyödyttänyt ihmiskuntaa siten, että jokainen
on voinut luopua itselleen tärkeistä asioista, kuten ruoasta,
suojasta tai energiasta ilman pelkoa ponnistelujen tai resurssien
menetyksistä. Selviytyminen on ollut aiemmin riippuvaisuutta muista,
joten laumasta jääminen on ollut vaarallista. Ihmisyhteisöt
olisivat tuskin kehittyneet tälle tasolle ilman tätä periaatetta.
Säännön rikkominen on aiheuttanut yhteisön hylkäämisen.
Mikään ei ole ilmaista. Ilmaisnäytteiden motiivi on harvoin
hyväntekeväisyys ja hyötysi, vaikka niin voidaan esittääkin.
Kaupassa tarjotut maistiaiset ovat tehokkaita, koska ne kasvattavat
vastapalveluksen todennäköisyyttä. Vastapalvelus on tuotteiden
ostaminen. Kalliimpien palvelujen myyjät voivat tarjota sinulle
vähemmän arvokkaita pikkupalveluksia, kuten kahvi- tai
ruokatarjoilua myydessään palveluita ja tuotteitaan. Ilmaisen
tarjoilun vastaanottaminen voi tulla kalliiksi muun muassa
neuvotellessa sijoitustuotteiden ostosta. ”Haluaisitko tulla vähän
puhumaan sijoittamisesta” on aina myyntipuhe, jonka ensisijainen
motiivi on saada sinut ostamaan jotain.
Periaate on tehokas tapa saada sinut tekemään jotain mitä et
muuten tekisi. Sinulle muodostuva henkinen kiitollisuudenvelka saa
sinut helpommin myöntymään sellaisen ihmisen pyyntöön, josta et
pidä. Tämä ei tarkoita automaattista vastapalvelusta, mutta se
lisää sen todennäköisyyttä. Ilmaisnäytteiden ja -palveluiden
saaminen ja niiden tekemisen menestys ei johdu vain vastapalveluksen
antamisen helppoudesta vaan lahjoista kieltäytymisen vaikeudesta.
Vastavuoroisuuden vaikutukset vähenevät, kun vastaanottajat eivät
välitä näytteistä tai palveluista.
Vastavuoroisuus-periaate yhdistyy monien taipumusten kanssa, kuten
pitämisen. Vastavuoroisuus kasvattaa viehättävyyttäsi tai saa
sinut pitämään enemmän palveluksen tekijästä. Vastavuoroisuuden
lisäksi myyjät voivat hyödyntää taipumustasi eroavaisuuksien
havaitsemiseen vastavuoroisuus-periaatteen kanssa. Tämä tarkoittaa
sitä, että sinulle pyritään tekemään kaksi toisistaan
poikkeavaa pyyntöä, joista jälkimmäiseen pyritään saamaan
myöntävä vastaus.
Hyväntekeväisyysjärjestön edustaja pyytää yritykseltä ensin
kymmenen tuhannen euron lahjoitusta. Pyynnön hylkäämisen jälkeen
tulee toinen, jossa pyydetään tuhatta euroa. Pyynnön vastaanottaja
on saanut myönnytyksen joka lisää pienemmän lahjoituksen saamisen
todennäköisyyttä. Pyytäjän tarkoitus on alunperin ollut saada
pienempi rahasumma, mutta ensimmäisen pyynnön tarjoama riski on
olematon. Ensimmäisen pyynnön tekemisellä voi pyytäjä vai
voittaa.
Sama periaate toimii, kun menet ostamaan jotakin. Myyjä vie sinut
ensin katsomaan kalliimpaa tuotetta kuin mitä hän on sinulle
myymässä. Mikäli olet ostamassa uutta televisiota, kannattaa
myyjän viedä sinut katsomaan kallista tuotetta. Tämä ei
automaattisesti tarkoita sitä, että ostat halvemman tuotteen, mutta
lisää sen todennäköisyyttä.
Tämä tekniikka toimii, koska se vihjaa hienovaraisesti, että
nyt on sinun vuorosi tehdä myönnytys. Toinen syy on taipumuksesi
eroavaisuuksien huomaamiseen. Pyyntöjen erilaisuus toimii pyytäjän
hyväksi vastakohtaisuus periaatteen kanssa. Tulet tyytyväiseksi,
koska uskot vastapuolen myöntyneen näkemykseesi.
Vastavuoroisuus-periaatteen negatiivisten vaikutusten välttäminen
ei onnistu aina, koska periaate on syvällä selviytymisvaistoissasi.
Suurimman osan ajasta se toimii hyväksesi, joten se ei ole vain
huono asia. Tuhannen euron kysymys on se kuinka voit välttää
vastavuoroisuuden negatiiviset vaikutukset. Paras tapa on hallita
ympäristöään. Vältä paikkoja, joissa joudut tekemisiin mm.
myyntimiesten kanssa. Toinen tapa on tehdä kotiläksyt. Älä anna
myyjän tarjota muita vaihtoehtoja kuin sitä tavaraa, jota olet
ostamassa. Kerro myyjälle mitä haluat ja sano, että sinulla on
kiire katsoa sitä.
Kieltäydy aina ilmaisnäytteistä ja -palveluista, kun keskityt
suuriin asioihin. Kieltäydy ilmaisesta tarjoilusta, kun olet
hankkimassa asuntolainaa tai tekemässä muuta isoa hankintaa.
Keskity myyjän kanssa heti asiaan. Tämä voi tuntua mitättömältä
asialta, mutta isoja päätöksiä tehdessäsi se voi maksaa paljon.
Ajattele jokaista pyyntöä pitkään ennen myöntymistä, jotta voit
välttyä eroavaisuuden vaikutuksilta. Mieti aina miksi sinulle on
tehty iso pyyntö, kun sitä seuraa pienempi. Tämä ei ole helppoa,
mutta pyri siihen. Pomminvarmoja tapoja ei ole, eikä sinun pidä
kieltäytyä kaikesta.
Vastavuoroisuus on enimmäkseen hyvä asia. Tuota toisille
miellyttäviä kokemuksia niin saat niitä todennäköisesti
takaisin. Tuota lisäarvoa, jotta saat asiakkaasi ostamaan uuden
tarjoamasi tuotteen tai palvelun. Tutustuta ihmiset toisiinsa. Se
auttaa sinua uusien kontaktien luomisessa. Älä pyydä
vastapalvelusta erikseen vaan luota siihen, että se tulee.
Vastapalveluksen pyytäminen erikseen vähentää vastapuolen
myönteistä suhtautumista siihen.
Hyvää viikonjatkoa!
-TT
No comments:
Post a Comment