Olet altis ympäristösi vaikutuksille. Tahdonvoimasi ei riitä, kun altistut riittävästi houkutuksille. Sinä repsahdat. Vältä turhia kulutusärsykkeitä. Tämä ei ole helppoa, koska voit välttää niitä vain sulkeutumalla kotiisi ilman tiedotusvälineitä ja muiden seuraa. Nykymaailmassa onnistut ollessasi omavarainen eli kasvatat ja keräät ruokasi, teet omat pesuaineesi, jne. Realistisempi vaihtoehto nykymaailmassa on kohtuullisuus. Sinun ei ole helppo muokata ympäristöäsi vähempiä kulutusärsykkeitä varten. Se ei koske vain paikkoja, joissa käyt tai tiedotusvälineitä. Se koskee myös muita ihmisiä. Et pysty varautumaan kaikkeen. Liika kulutusimpulssien välttely johtaa elämänlaatusi heikkenemiseen. Sinä et ole yhtä altis samoille ärsykkeille kuin toiset. Tee omat johtopäätöksesi. Ympäristön vaikutukset voidaan jakaa kolmeen osaan: ihmisiin, mainostamiseen ja paikkoihin, joissa liikut. Kaikki ärsykkeet voivat yhdistyä.
Muiden ihmisten vaikutusten minimoiminen
Sinulla on valtaa päättää kenen
kanssa olet tekemisissä. Et voi kontrolloida muita. Ympäristössäsi
on ihmisiä erilaisine rahatilanteineen. Heidän vaikutuksensa
vaihtelee. Suurin ongelma on vertailusi muihin. Asian tiedostaminen
vähentää tarvettasi tehdä tiedostamattomia päätöksiä. Ne ovat
seurausta ihmisistä, jotka käyttävät rahaa sinua holtittomammin.
Teillä on yhteisiä hetkiä, jolloin olet pahiten altis tekemään
vääriä päätöksiä. Sinun on vaikeampaa sanoa tuntemattomille ei
tilanteissa, joissa käytät rahaa enemmän. Ota asia esille seurasi
kanssa.Tämä voi olla vaikea asia, koska ihmiset eivät halua puhua
rahasta. Tämä on välttämätöntä sinulle, jos olet
ongelmakuluttaja. Yksittäiset hairahdukset eivät ole vaarallisia.
Et pysty niitä kokonaan välttämään. Vältä tiettyjen ihmisten
seuraa mikäli sinulle tapahtuu hairahduksia heidän kanssaan.
Markkinointi
Kulutuspäätöksiisi yritetään
vaikuttaa eri medioiden ja myyntimiesten kautta. Suurimmat
vaikutukset tulevat pitkällä aikavälillä. Teet harvoin suoria
päätöksiä tietyn mainoksen vuoksi. Internet-markkinointi on
yleisin vaihtoehto tavallisten printtimedioiden, radion ja television
roolien pienentyessä. Trendi jatkuu tulevaisuudessakin sen ollessa
kustannustehokas vaihtoehto. Markkinointiärsykkeiden vähentäminen
ei ole vaikeaa. Se vaatii omatoimisuuttasi. Ärsykkeiden radikaaliin
vähentämiseen ei mene kauaa. Selaimissa on monenlaisia työkaluja
ärsykkeiden vähentämiseen. Itse käytän Adblockia. Yhä useampi
sivusto estää sen käytön, joten voit joutua valitsemaan mainokset
mikäli haluat sivustoa käyttää ja blokata mainoksia.
Internetin lisäksi suurimmat
ärsykkeiden syöttäjät ovat mediat, kuten televisio ja radio.
Televisio on tehokkaampi, koska se tuottaa sekä näkö- että
äänihavaintoja aisteillesi. Paras tapa luopua ärsykkeistä on
pitää televisio suurimman osan ajasta suljettuna tai luopua siitä
kokonaan. Omien kokemusteni mukaan suurin osa altistuu eniten
radiomainonnan vaikutuksiin työpaikallaan ja autossaan. Ensimmäinen
voi muodostua ongelmaksi, koska kaikki eivät saa valita
työympäristöään.
Tietojasi jakavat monet
julkisorganisaatiot korvausta vastaan mikäli et kiellä sitä. Niitä
ovat mm. ajoneuvohallinto- ja väestörekisterikeskukset.
Väestörekisterikeskus jakaa tietojasi lähinnä yrityksille.
Tietojen jakamisen voit kieltää
täällä.
Ajoneuvojesi tiedot ovat ostettavissa ajoneuvohallintokeskukselta.
Niiden tietojen kieltämisen voit tehdä
täällä.
Puhelinmyynnin lopettamisen voit
suorittaa asiakkuusmarkkinointiliiton Robinson-palvelusta. Jotkut
puhelinmyyjistä eivät noudata kieltoa. Suurin osa puhelinmyynnistä
loppuu. Palveluun voit liittyä soittamalla numeroon 0600 13404.
Puhelu maksaa 0.39€/min+pvm. Palvelu on voimassa kolme vuotta
kerrallaan. Lisäksi voit estää kotiin kannetun mainospostin
laittamalla oveen ”ei mainoksia” lapun.
Ympäristön vaikutusten välttäminen
Älä mene ostoskeskukseen vain huvin
vuoksi mikäli haluat vähentää kulutusärsykkeitä tai niiden
vaikutusta. Sinulla on ongelmakohtasi, kuten minullakin kirjoja
kohtaan. Minulle voi tarttua niitä mukaan kirjakaupasta, vaikkae
minulla ei olisi aikomusta ostaa mitään. Toiset oivat ostaa
vaatteita, teknisiä vempaimia tai urheiluvälineitä. Älä käy
ostoskeskuksissa tai erikoiskupoissa, kun sinulla on verensokeri
alhaalla. Lisäät mahdollisuuksiasi tehdä yllättäviä
ostospäätöksiä. Tämä koskee muitakin tilanteita kuin ruokien
ostoa. Tahdonvoimasi on rajallinen. Mitä enemmän altistat itseäsi
huonojen päätösten tekemiselle sitä varmemmin niitä teet.
Verensokerin ollessa alhaalla tahdonvoimasi on vähissä. Älä mene
väsyneenä kauppoihin tai varsinkaan niihin, jotka ovat heikkoja
kohtiasi. Tämä kaikki pätee myös, kun olet stressaantunut.
Edellämainittujen tilojen yhdistelmä on tuhoisa.
Lisätietoa ympäristön vaikutuksesta
saat mm. Robert Cialdinin kirjasta Pre-suasion.
Hyvää viikonjatkoa!
-TT
No comments:
Post a Comment