Tuesday, September 20, 2016

Hallitse ympäristöäsi, hallitset kulutustasi

Seuraat jatkuvasti ympäristöäsi ja siinä tapahtuvia muutoksia ja reagoit siihen mitä näet. Monet puhuvat päättäväisyydestä tai tahdonvoimasta, mutta niiden rooli on vähäisempi kuin luullaan. Todellisuudessa ympäristönhallinta ja tavat ratkaisevat suurimman osan menestyksestä. Kirjoitus kertoo ympäristönhallinnasta kuluttamisessa.

Olet altis ympäristösi vaikutuksille. Tahdonvoimasi ei riitä, kun altistut riittävästi houkutuksille. Sinä repsahdat. Vältä turhia kulutusärsykkeitä. Tämä ei ole helppoa, koska voit välttää niitä vain sulkeutumalla kotiisi ilman tiedotusvälineitä ja muiden seuraa. Nykymaailmassa onnistut ollessasi omavarainen eli kasvatat ja keräät ruokasi, teet omat pesuaineesi, jne. Realistisempi vaihtoehto nykymaailmassa on kohtuullisuus. Sinun ei ole helppo muokata ympäristöäsi vähempiä kulutusärsykkeitä varten. Se ei koske vain paikkoja, joissa käyt tai tiedotusvälineitä. Se koskee myös muita ihmisiä. Et pysty varautumaan kaikkeen. Liika kulutusimpulssien välttely johtaa elämänlaatusi heikkenemiseen. Sinä et ole yhtä altis samoille ärsykkeille kuin toiset. Tee omat johtopäätöksesi. Ympäristön vaikutukset voidaan jakaa kolmeen osaan: ihmisiin, mainostamiseen ja paikkoihin, joissa liikut. Kaikki ärsykkeet voivat yhdistyä.

Muiden ihmisten vaikutusten minimoiminen

Sinulla on valtaa päättää kenen kanssa olet tekemisissä. Et voi kontrolloida muita. Ympäristössäsi on ihmisiä erilaisine rahatilanteineen. Heidän vaikutuksensa vaihtelee. Suurin ongelma on vertailusi muihin. Asian tiedostaminen vähentää tarvettasi tehdä tiedostamattomia päätöksiä. Ne ovat seurausta ihmisistä, jotka käyttävät rahaa sinua holtittomammin. Teillä on yhteisiä hetkiä, jolloin olet pahiten altis tekemään vääriä päätöksiä. Sinun on vaikeampaa sanoa tuntemattomille ei tilanteissa, joissa käytät rahaa enemmän. Ota asia esille seurasi kanssa.Tämä voi olla vaikea asia, koska ihmiset eivät halua puhua rahasta. Tämä on välttämätöntä sinulle, jos olet ongelmakuluttaja. Yksittäiset hairahdukset eivät ole vaarallisia. Et pysty niitä kokonaan välttämään. Vältä tiettyjen ihmisten seuraa mikäli sinulle tapahtuu hairahduksia heidän kanssaan.

Markkinointi

Kulutuspäätöksiisi yritetään vaikuttaa eri medioiden ja myyntimiesten kautta. Suurimmat vaikutukset tulevat pitkällä aikavälillä. Teet harvoin suoria päätöksiä tietyn mainoksen vuoksi. Internet-markkinointi on yleisin vaihtoehto tavallisten printtimedioiden, radion ja television roolien pienentyessä. Trendi jatkuu tulevaisuudessakin sen ollessa kustannustehokas vaihtoehto. Markkinointiärsykkeiden vähentäminen ei ole vaikeaa. Se vaatii omatoimisuuttasi. Ärsykkeiden radikaaliin vähentämiseen ei mene kauaa. Selaimissa on monenlaisia työkaluja ärsykkeiden vähentämiseen. Itse käytän Adblockia. Yhä useampi sivusto estää sen käytön, joten voit joutua valitsemaan mainokset mikäli haluat sivustoa käyttää ja blokata mainoksia.

Internetin lisäksi suurimmat ärsykkeiden syöttäjät ovat mediat, kuten televisio ja radio. Televisio on tehokkaampi, koska se tuottaa sekä näkö- että äänihavaintoja aisteillesi. Paras tapa luopua ärsykkeistä on pitää televisio suurimman osan ajasta suljettuna tai luopua siitä kokonaan. Omien kokemusteni mukaan suurin osa altistuu eniten radiomainonnan vaikutuksiin työpaikallaan ja autossaan. Ensimmäinen voi muodostua ongelmaksi, koska kaikki eivät saa valita työympäristöään.

Tietojasi jakavat monet julkisorganisaatiot korvausta vastaan mikäli et kiellä sitä. Niitä ovat mm. ajoneuvohallinto- ja väestörekisterikeskukset. Väestörekisterikeskus jakaa tietojasi lähinnä yrityksille. Tietojen jakamisen voit kieltää täällä. Ajoneuvojesi tiedot ovat ostettavissa ajoneuvohallintokeskukselta. Niiden tietojen kieltämisen voit tehdä täällä.

Puhelinmyynnin lopettamisen voit suorittaa asiakkuusmarkkinointiliiton Robinson-palvelusta. Jotkut puhelinmyyjistä eivät noudata kieltoa. Suurin osa puhelinmyynnistä loppuu. Palveluun voit liittyä soittamalla numeroon 0600 13404. Puhelu maksaa 0.39€/min+pvm. Palvelu on voimassa kolme vuotta kerrallaan. Lisäksi voit estää kotiin kannetun mainospostin laittamalla oveen ”ei mainoksia” lapun.

Ympäristön vaikutusten välttäminen

Älä mene ostoskeskukseen vain huvin vuoksi mikäli haluat vähentää kulutusärsykkeitä tai niiden vaikutusta. Sinulla on ongelmakohtasi, kuten minullakin kirjoja kohtaan. Minulle voi tarttua niitä mukaan kirjakaupasta, vaikkae minulla ei olisi aikomusta ostaa mitään. Toiset oivat ostaa vaatteita, teknisiä vempaimia tai urheiluvälineitä. Älä käy ostoskeskuksissa tai erikoiskupoissa, kun sinulla on verensokeri alhaalla. Lisäät mahdollisuuksiasi tehdä yllättäviä ostospäätöksiä. Tämä koskee muitakin tilanteita kuin ruokien ostoa. Tahdonvoimasi on rajallinen. Mitä enemmän altistat itseäsi huonojen päätösten tekemiselle sitä varmemmin niitä teet. Verensokerin ollessa alhaalla tahdonvoimasi on vähissä. Älä mene väsyneenä kauppoihin tai varsinkaan niihin, jotka ovat heikkoja kohtiasi. Tämä kaikki pätee myös, kun olet stressaantunut. Edellämainittujen tilojen yhdistelmä on tuhoisa.
Lisätietoa ympäristön vaikutuksesta saat mm. Robert Cialdinin kirjasta Pre-suasion.

Hyvää viikonjatkoa!

-TT

No comments:

Post a Comment