Sinulle on
luotu mielikuva, että hinnalla on merkitystä. Usein sillä onkin.
Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Järjelläsi on usein pienempi
rooli kuin kuvittelet. Tämä on todellisuutta, josta harvempi on
samaa mieltä. Alitajuntasi on usein mielikuvasi järjellisestä
hinnasta luova ajuri. Se tuottaa ärsykkeen joka vaikuttaa maksetusta
hinnasta saamaasi arvoon. Vertailet ympärilläsi kaikkea toisiinsa.
Hinta kuuluu tähän ominaisuuksien kirjoon. Ankkuroidut tiettyyn
lukemaan, kun ostat tuotteen ensimmäistä kertaa.
Ensimmäisen
kännykän ostaessasi olet luonut alitajuntaasi ankkurin. Se pysyy
alitajunnassasi ja vaikuttaa seuraavaa kännykkää ostaessasi. Ostat
todennäköisesti kännykän suunnilleen samalla hinnnalla. Tämä
prosessi ei vaikuta vain seuraavaan ostopäätökseesi vaan toimii
myös jatkossa. Edellisistä kännyköistä maksamasi hinnat toimivat
ankkureina. Luot itsellesi odotuksia. Olet luonut itsellesi
mielikuvan ostamisesta jo ennen kauppaan menoa. Mielikuva vaikuttaa
alitajunnassasi paljon olet valmis maksamaan ja kuinka paljon tunnet
ostoksen sinua hyödyttävän. Tämä tapahtuu lähes aina ja
automaattisesti. Se vaikuttaa hinnan ollessa kallista tai halpa. Näet
ja saat mitä alitajunnassasi haluat. Mielikuvat ovat usein väärässä.
Odotat kalliin hinnan usein olevan suoraan verrannollinen tuotteen
hyvyyteen tai huonouteen.
Professori
Dan Ariely käy kirjassaan ennustettavasti järjetön läpi kokeen,
jossa yliopisto-opiskelijat ostivat energiajuomaa normaalilla ja
alennetulla hinnalla. Tämän jälkeen he nauttivat juomansa.
Juomisen jälkeen opiskelijoille annettiin viidentoista kohdan
sanaristikko, joista heidän piti ratkaista mahdollisimman monta.
Tulokset olivat seuraavat: normaalihinnalla juoman ostaneet
opiskelijat ratkaisivat keskimäärin yhdeksän kohtaa viidestätoista
ja alennuksella juoman ostaneet kuusi ja puoli.
Ariely
jatkoi koesarjaa: hän testasi opiskelijoita ilman energiajuoman
nauttimista. Keskimääräinen tulos oli yhdeksän. Energiajuomalla
ei ollut vaikutusta. Tämän jälkeen hän testasi opiskelijoita
lisäämällä seuraavan tiedon koeryhmien näkyville ennen koetta:
juomat, kuten xxx parantavat aivotoimintaa, kuten ristikoiden
ratkaisemista. Seurauksena oli, että normaalihinnanlla ostaneiden
tulokset paranivat keskimäärin 3.3:n tehtävän verran ja
alennushinnalla ostaneiden 0.6:n verran. Viesti ja hinta vaikuttivat
enemmän testattavien suorituskykyyn kuin juoma.
Alennuksella
ostaminen voi vaikuttaa negatiivisesti joidenkin tavaroiden hyötyyn
ja käyttökokemukseen. Näissä tutkimuksissa pitää aina
huomioida, että kyse on keskiarvoista. Ihmiset ovat yksilöitä. Et
voi olettaa alennushintojen automaattisesti vaikuttavan sinuun
käyttökokemuksen arvonlaskuun. Halpaa hintaa tärkeimpänä
perusteena ostopäätökseen pitävät tuskin kärsivät halvoista
hinnoista. Tämä on enemmän minun rationalisointia kuin
tieteellistä faktaa. Enemmän maksamalla voit saada paremman
käyttökokemuksen, vaikka tavara olisi sama kuin halpatuotteita
tarjoavan yrityksen myymä. Kasvattamalla hintaa voit saada myytyä
enemmän tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Sinulle tarjotuilla
mielikuvilla on merkitystä.
Voit
muuttaa hintojen vaikutusta kokemuksiisi. Tämä tapahtuu yleensä
harkitsemalla etukäteen mitä olet tekemässä ja miksi.
Impulsiivisia ostoksia tehdessäsi mielikuvat vaikuttavat enemmän
kokemuksiisi kuin harkitun prosessin perusteella tehdyt ostokset.
Mieti ostoprosessia etukäteen. Käytä hyväksesi vertailusivustoja
ja tutki varsinkin isompia ostoksia tehdessäsi vaihtoehtojasi jo
etukäteen. Mene ostoksille vain, kun olet päättänyt etukäteen
mitä ostat ja mihin hintaan. Voit myös käyttää hyväksesi hinnan
vaikutusta alitajuntaasi ostamalla korkealla hinnalla tuotteita tai
palveluita, joiden on tarkoitus nostaa suorituskykyäsi tai tuottaa
sinulle muita positiivisia mielikuvia.
Todisteet
siitä, että hinnat vaikuttavat ostopäätöksiisi sotivat järkevän
päätöksentekon mallia vastaan. Ostohalujasi manipuloidaan
suhteellisen helposti hintojen avulla. Niitä säätämällä
yritykset vaikuttavat kulutuspäätöksiisi jatkuvasti. Pystyt
vaikuttamaan päätöksiisi, mutta sinun tarvitsee pyrkiä tietoiseen
ostoprosessiin. Kaikissa asioissa ei tarvitse harkita pitkään,
mutta suuremmissa ostoksissa se on suotavaa.
Hyvää viikonloppua!
-TT
No comments:
Post a Comment