Wednesday, May 18, 2016

Palkinnot/Rangaistukset

Palkitseminen ja rankaiseminen muokkaavat käytöstä. Voit helpommin suostutella toisen toimimaan haluamasi tavalla vetoamalla hänen hyötyynsä kuin kertomalla syyn käytökselle. Suostuttelu toimii paremmin, kun käytät molempia. Palkintoja on monia: raha, valta, seksi, ystävyys, jne. Rankaisemista voi myös käyttää suostutteluun. Ei-haluttua toimintaa voi säädellä rangaistusten avulla. Palkitsemisen valta on suurempi kuin rankaisemisen. Järkevät palkinnot ja rangaistukset tuottavat hyviä tuloksia, huonot huonoja.


Tavat ja palkinnot


Tapojen muokkaamisessa palkinnoilla on suurin rooli. Et voi muodostaa tapoja ilman suuria palkintoja. Palkinnot voivat olla mitä tahansa tunteista hormonitasojen muutoksiin. Hyvänmakuisen proteiinipirtelön nauttiminen treenin jälkeen tuottaa sinulle hormoneja, jotka ruumiisi yhdistävät proteiinipirtelöön. Pidä huoli siitä, että palkinto on helposti saatavilla sen rutiinin jälkeen jota kutsut tavaksi. Palkintojen vaikea saatavuus tai vähäinen houkuttelevuus voivat johtaa siihen ettei tapaa muodostu.


Huonosta käytöksestä annettu palkinto johtaa huonon tavan ohjelmoitumiseen aivoissasi. Älä palkitse itseäsi tai lähimmäistäsi huonosta käytöksestä. Palkitseminen vahvistaa huonojen tapojen luomista tehokkaasti. Huonoista tavoista on vähintään yhtä vaikea päästä eroon kuin hyvistä. Huonosta käytöksestä rankaiseminen vähentää huonojen tapojen houkutusta. Huonojen tapojen muodostuminen tulisi tehdä mahdollisimman hankalaksi. Ihmiset ovat mestareita perustelemaan huonoa käytöstään ”järkisyillä”, kun palkinnot puoltavat sitä. Nollatoleranssi huonoja tapoja kohtaan on paras tapa pitää ne loitolla.


Pyri pitämään ympärilläsi ihmisiä, joita motivoi samat palkinnot kuin sinua


Palkinnot muokkaavat käytöstä tehokkaasti. Pyri toimimaan henkilöiden kanssa, joiden haluamat palkinnot ovat linjassa halujesi kanssa. Yhteiset palkinnot tehostavat työskentelyä niitä kohti. Palkintojen tulee olla tasapuoliset. Joidenkin palkintojen ollessa suhteettomat muiden palkintoihin verrattuna muodostuu ongelmia. Näitä voivat olla kateus, viha ja muut negatiiviset tunteet. Ne tuottavat tuhoja.


Sinulle työskentelevillä asiantuntijoilla pitää olla samat palkinnot kuin sinulla. Sijoitusrahastoja kauppaavien myyjien palkinnot eivät täsmää palkintoihisi. Myyjät tai heidän yrityksensä saavat enemmän rahaa, kun he saavat sinut sijoittamaan suurempia palkkioita ottaviin rahastoihin. Ansaitset suuremmalla todennäköisyydellä enemmän rahaa pienikuluisilla sijoitusrahastoilla kuin suurikuluisilla. Harva sijoitusrahastojen myyjä kauppaa sinulle pienikuluisia rahastoja, koska heitä ei kannusteta siihen. Pyri hankkimaan kiinteäkuluista sijoitusneuvontaa mikäli se on mahdollista. Suomessa se on harvinaista.


Palkinnot ja rangaistukset pitää ottaa huomioon järjestelmän luomisessa


Ihmisillä on taipumus hyväksikäyttää luotuja järjestelmiä saadakseen palkintoja. Sosiaalietuuksien hakeminen väärillä perusteilla on yksi. Toinen on niin sanotut veroparatiisit, joiden kautta on helppo vähentää maksettavia veroja. Mitään järjestelmää ei pystytä tekemään immuuniksi väärinkäytöksiltä. Hyväksikäyttäjiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Järjestelmien hyväksikäytöstä saatujen palkintojen saatavuus tulisi tehdä vaikeaksi. Lisäksi rangaistuksien tulisi olla niin kovia, että palkintojen houkuttelevuus vähenisi. Riskien kasvaessa palkintojen houkuttelevuus laskee. Järjestelmän nollatoleranssi väärinkäytöksiä kohtaan on paras suhtautumistapa.


Johdon palkitseminen on huomioonotettava asia sijoituskohdetta tarkastellessa. Onko johdon saamat palkinnot linjassa osakkeenomistajien etujen kanssa? Palkitaanko tavallisia työntekijöitä suhteessa työn vaativuuteen yhtä suurilla summilla kuin johtoa vai ovatko johdon saamat palkkiot suhteettomat työntekijöihin verrattuna. Tarkastele johdon omistusta yrityksessä. Onko johto täynnä vain ”työläisiä”, jotka eivät omista yrityksestä osakettakaan vai onko johdolla suuri osa omaisuudestaan kiinni, kuten omistajilla. Johto ajaa varmemmin omistajien etua, kun sillä on suuri osa omaisuudestaan kiinni.


Pohdi lisäksi onko johdolla nollatoleranssi väärinkäytöksiä kohtaan vai onko se antanut hiljaisen hyväksyntänsä niille? Yhden väärinkäytöksen rankaisematta jättäminen johtaa uuteen väärinkäytökseen. Nokian renkaiden testitulosten manipulointi on hyvä esimerkki väärästä käytöksestä. Yrityksen johto oli antanut sille hiljaisen hyväksyntänsä, koska johto ei tuonut väärinkäytöksiä julki. Sijoittajan tulee kysyä myös sitä onko yritys pimittänyt muitakin väärinkäytöksiä? Luottamus yritysjohtoon on suuri asia sijoituskohteen laadun määrittämisessä.


Vastalääkkeet


Kuinka välttää väärien palkintojen vaikutus? Tähän ei ole yksinkertaista ratkaisua. Väärien palkintojen vaikutusta voi vähentää luomalla järjestelmiä, jotka vähentävät ei-halutun käytöksen tuottamia palkintoja. Tuhlaamisen välttämiseksi voit hankkia pankkikortin jota et voi käyttää luotolla ostamiseen mikäli palkitset henkistä pahoinvointiasi ostoksilla. Samalla voit automatisoida laskujenmaksun, jotta ostoksiin jää palkkapäivän jälkeen vähemmän rahaa. Lisäksi sinun tulee poistaa ne ihmiset elämästäsi, jotka palkitsevat itseään hyötymällä sinusta. Tällaisia ihmisiä kohtaan tulee harrastaa nollatoleranssia. Voit luoda itsellesi rangaistuksia vähentääksesi huonoa käytöstä.


Ammattilaisten käyttöä asioissa, joita ei osaa tulee välttää mikäli heidän hyötynsä eivät ole yhteneväisiä etujesi kanssa. Opettele ammattilaisten erikoisaloista perusasiat ennen heidän käyttöään, jotta et joudu suurien väärinkäytösten kohteeksi. Valmistautuminen voi säästää sinut suurilta murheilta. Älä luota vain yhden asiantuntijan mielipiteeseen suurissa asioissa, koska hänen etunsa ei ole ehkä samat etujesi kanssa. Useamman asiantuntijan tuottaessa samanlaisia ratkaisuja ongelmiisi voit olla suhteellisen hyvillä mielin. Pyri isoissa asioissa tarkistamaan asiat yhä uudestaan, kunnes olet saanut varmuuden ratkaisun kannattavuudesta ja ymmärrät asiasta tarpeeksi.


Hyvää viikonjatkoa!


-TT

No comments:

Post a Comment