Palkitseminen ja rankaiseminen
muokkaavat käytöstä. Voit helpommin suostutella toisen toimimaan
haluamasi tavalla vetoamalla hänen hyötyynsä kuin kertomalla syyn
käytökselle. Suostuttelu toimii paremmin, kun käytät molempia.
Palkintoja on monia: raha, valta, seksi, ystävyys, jne.
Rankaisemista voi myös käyttää suostutteluun. Ei-haluttua
toimintaa voi säädellä rangaistusten avulla. Palkitsemisen valta
on suurempi kuin rankaisemisen. Järkevät palkinnot ja rangaistukset
tuottavat hyviä tuloksia, huonot huonoja.
Tavat ja palkinnot
Tapojen
muokkaamisessa palkinnoilla on suurin rooli. Et voi muodostaa tapoja
ilman suuria palkintoja. Palkinnot voivat olla mitä tahansa
tunteista hormonitasojen muutoksiin. Hyvänmakuisen proteiinipirtelön
nauttiminen treenin jälkeen tuottaa sinulle hormoneja, jotka
ruumiisi yhdistävät proteiinipirtelöön. Pidä huoli siitä, että
palkinto on helposti saatavilla sen rutiinin jälkeen jota kutsut
tavaksi. Palkintojen vaikea saatavuus tai vähäinen houkuttelevuus
voivat johtaa siihen ettei tapaa muodostu.
Huonosta
käytöksestä annettu palkinto johtaa huonon tavan ohjelmoitumiseen
aivoissasi. Älä palkitse itseäsi tai lähimmäistäsi huonosta
käytöksestä. Palkitseminen vahvistaa huonojen tapojen luomista
tehokkaasti. Huonoista tavoista on vähintään yhtä vaikea päästä
eroon kuin hyvistä. Huonosta käytöksestä rankaiseminen vähentää
huonojen tapojen houkutusta. Huonojen tapojen muodostuminen tulisi
tehdä mahdollisimman hankalaksi. Ihmiset ovat mestareita
perustelemaan huonoa käytöstään ”järkisyillä”, kun
palkinnot puoltavat sitä. Nollatoleranssi huonoja tapoja kohtaan on
paras tapa pitää ne loitolla.
Pyri pitämään ympärilläsi
ihmisiä, joita motivoi samat palkinnot kuin sinua
Palkinnot
muokkaavat käytöstä tehokkaasti. Pyri toimimaan henkilöiden
kanssa, joiden haluamat palkinnot ovat linjassa halujesi kanssa.
Yhteiset palkinnot tehostavat työskentelyä niitä kohti.
Palkintojen tulee olla tasapuoliset. Joidenkin palkintojen ollessa
suhteettomat muiden palkintoihin verrattuna muodostuu ongelmia. Näitä
voivat olla kateus, viha ja muut negatiiviset tunteet. Ne tuottavat
tuhoja.
Sinulle
työskentelevillä asiantuntijoilla pitää olla samat palkinnot kuin
sinulla. Sijoitusrahastoja kauppaavien myyjien palkinnot eivät
täsmää palkintoihisi. Myyjät tai heidän yrityksensä saavat
enemmän rahaa, kun he saavat sinut sijoittamaan suurempia palkkioita
ottaviin rahastoihin. Ansaitset suuremmalla todennäköisyydellä
enemmän rahaa pienikuluisilla sijoitusrahastoilla kuin
suurikuluisilla. Harva sijoitusrahastojen myyjä kauppaa sinulle
pienikuluisia rahastoja, koska heitä ei kannusteta siihen. Pyri
hankkimaan kiinteäkuluista sijoitusneuvontaa mikäli se on
mahdollista. Suomessa se on harvinaista.
Palkinnot ja rangaistukset pitää
ottaa huomioon järjestelmän luomisessa
Ihmisillä on
taipumus hyväksikäyttää luotuja järjestelmiä saadakseen
palkintoja. Sosiaalietuuksien hakeminen väärillä perusteilla on
yksi. Toinen on niin sanotut veroparatiisit, joiden kautta on helppo
vähentää maksettavia veroja. Mitään järjestelmää ei pystytä
tekemään immuuniksi väärinkäytöksiltä. Hyväksikäyttäjiä on
aina ollut ja tulee aina olemaan. Järjestelmien hyväksikäytöstä
saatujen palkintojen saatavuus tulisi tehdä vaikeaksi. Lisäksi
rangaistuksien tulisi olla niin kovia, että palkintojen
houkuttelevuus vähenisi. Riskien kasvaessa palkintojen
houkuttelevuus laskee. Järjestelmän nollatoleranssi väärinkäytöksiä
kohtaan on paras suhtautumistapa.
Johdon
palkitseminen on huomioonotettava asia sijoituskohdetta
tarkastellessa. Onko johdon saamat palkinnot linjassa
osakkeenomistajien etujen kanssa? Palkitaanko tavallisia
työntekijöitä suhteessa työn vaativuuteen yhtä suurilla summilla
kuin johtoa vai ovatko johdon saamat palkkiot suhteettomat
työntekijöihin verrattuna. Tarkastele johdon omistusta yrityksessä.
Onko johto täynnä vain ”työläisiä”, jotka eivät omista
yrityksestä osakettakaan vai onko johdolla suuri osa omaisuudestaan
kiinni, kuten omistajilla. Johto ajaa varmemmin omistajien etua, kun
sillä on suuri osa omaisuudestaan kiinni.
Pohdi lisäksi
onko johdolla nollatoleranssi väärinkäytöksiä kohtaan vai onko
se antanut hiljaisen hyväksyntänsä niille? Yhden väärinkäytöksen
rankaisematta jättäminen johtaa uuteen väärinkäytökseen. Nokian
renkaiden testitulosten manipulointi on hyvä esimerkki väärästä
käytöksestä. Yrityksen johto oli antanut sille hiljaisen
hyväksyntänsä, koska johto ei tuonut väärinkäytöksiä julki.
Sijoittajan tulee kysyä myös sitä onko yritys pimittänyt muitakin
väärinkäytöksiä? Luottamus yritysjohtoon on suuri asia
sijoituskohteen laadun määrittämisessä.
Vastalääkkeet
Kuinka välttää
väärien palkintojen vaikutus? Tähän ei ole yksinkertaista
ratkaisua. Väärien palkintojen vaikutusta voi vähentää luomalla
järjestelmiä, jotka vähentävät ei-halutun käytöksen tuottamia
palkintoja. Tuhlaamisen välttämiseksi voit hankkia pankkikortin
jota et voi käyttää luotolla ostamiseen mikäli palkitset henkistä
pahoinvointiasi ostoksilla. Samalla voit automatisoida
laskujenmaksun, jotta ostoksiin jää palkkapäivän jälkeen
vähemmän rahaa. Lisäksi sinun tulee poistaa ne ihmiset elämästäsi,
jotka palkitsevat itseään hyötymällä sinusta. Tällaisia ihmisiä
kohtaan tulee harrastaa nollatoleranssia. Voit luoda itsellesi
rangaistuksia vähentääksesi huonoa käytöstä.
Ammattilaisten
käyttöä asioissa, joita ei osaa tulee välttää mikäli heidän
hyötynsä eivät ole yhteneväisiä etujesi kanssa. Opettele
ammattilaisten erikoisaloista perusasiat ennen heidän käyttöään,
jotta et joudu suurien väärinkäytösten kohteeksi.
Valmistautuminen voi säästää sinut suurilta murheilta. Älä
luota vain yhden asiantuntijan mielipiteeseen suurissa asioissa,
koska hänen etunsa ei ole ehkä samat etujesi kanssa. Useamman
asiantuntijan tuottaessa samanlaisia ratkaisuja ongelmiisi voit olla
suhteellisen hyvillä mielin. Pyri isoissa asioissa tarkistamaan
asiat yhä uudestaan, kunnes olet saanut varmuuden ratkaisun
kannattavuudesta ja ymmärrät asiasta tarpeeksi.
Hyvää
viikonjatkoa!
-TT
No comments:
Post a Comment