Sinulla on taipumus yhdistää asioita
toisiin ja tehdä syntyvien mielikuvien jälkeen päätelmiä. Jotkut
tuotemerkit edustavat sinulle laatua ja toiset sekundaa. Kaikki
liittyy kaikkeen ja siksi tässä kirjoituksessa keskityn yritysten
tarjoamien tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksien tuottamiin
mielikuviin. Aiemmin läpikäymäni taipumukset, kuten tykkääminen/vihaaminen ja auktoriteetit kuuluvat samaan ryhmään,
mutta selkeyden vuoksi olen käynyt ne läpi erikseen.
Hinta
Hinnalla on
merkitystä. Luksustuotteiden myynti halvalla vähentää niiden
rahamääräistä myyntiä. Tämä tosiasia yksittäisenä ilmiönä
kuulostaa järjellisen olennon kannalta typeryytenä, mutta
suuremmassa mittakaavassa se pitää paikkansa. Jos Louis Vuitton
alkaisi myymään käsilaukkujaan muutamalla sadalla eurolla kappale,
vähenisi sen kokonaismyynti merkittävästi, koska asiakkaat
yhdistäisivät halvan hinnan huonoon laatuun. Tämä ei vaikuttaisi
pelkästään myyntiin ostohetkellä vaan myös siihen kuinka
tyytyväisenä ostaja laukkuaan käyttäisi. Tietyissä tapauksissa
ostajan suorituskyky voi jopa nousta hinnan myötä. Tämä ei ole
minun näkemykseni vaan asiasta on tehty tieteellisiä tutkimuksia.
Professori Dan
Ariely käy läpi kirjassaan Ennustettavasti Järjetön läpi kokeen,
jossa yliopisto-opiskelijat ostivat energiajuomaa normaalilla ja
alennetulla hinnalla. Tämän jälkeen he nauttivat juomansa ja
heille annettiin viidentoista kohdan sanaristikko. Heidän piti
ratkaista mahdollisimman monta kohtaa. Tulokset olivat seuraavat:
normaalihinnalla energiajuoman opiskelijat ratkaisivat keskimäärin
yhdeksän kohtaa ja alennuksella ostaneet kuusi ja puoli. Tämä
tutkimus herättää minussa ristiriitaisia näkemyksiä.
Periaatteessa joillekin ihmisille tämä tarkoittaa sitä, että
tietyissä tuoteryhmissä kannattaa maksaa mieluummin täysi hinta
kuin ostaa alennuksella. En usko suuremman hinnan vaikuttavan
positiivisesti ihmisiin, joiden ostopäätöksen tärkein yksittäinen
tekijä on halpa hinta.
Ulkonäkö
Tuotteiden
ulkonäöllä on väliä. Tämä ei koske vain itse tuotteita vaan
logoja ja muita yrityksiin yhdistettäviä asioita, kuten
asiakaspalvelijoiden pukeutumista, liiketilojen ulkonäköä,
sisustusta ja ympäristöä, jossa ne sijaitsevat. Tuotteiden
ulkonäkö on isossa roolissa, kun ostopäätöstä tehdään.
Ulkonäön tulee olla lähellä niitä mielikuvia, joita hinta on
tuottanut. Hyvältä näyttävien tuotteiden hintaa on helpompi
nostaa kuin rumien. Monien insinöörien, kuten allekirjoittaneen
mielestä ulkonäöllä ei pitäisi olla merkitystä, mutta se on
haihattelua, johon on helppo ryhtyä.
Apple on tähän
asti onnistunut hyvin luomaan kauniita tuotteita. Se on onnistunut
luomaan asiakkailleen kilpailijoitaan paremmin mielikuvia
tuotteidensa laadusta mm. suunnittelun kautta. Tuotteidensa ulkonäön
lisäksi se on panostanut myös lippulaivamyymälöidensä
ulkonäköön. Myymälöiden ja tuotteiden ulkonäkö luo asiakkaille
positiivisia mielikuvia, joiden vuoksi he ovat valmiita maksamaan
enemmän saadakseen Applen tuotteita muiden yritysten vastaavien
tuotteiden sijaan.
Brändit ovat mm. tämän
taipumuksen tuottamien mielikuvien tuloksia
Brändit luodaan
tuottamalla useita positiivisia mielikuvia tämän taipumuksen
avulla. Laatutuotteet eivät riitä mikäli niiden hyötyjä ei saada
tuotetuksi mielikuvina mahdollisille asiakkaille. Prosessiin
tarvitaan myös ihmisten tuottamia mielikuvia. Ne auktoriteetit,
joista suuri yleisö tykkää ovat apu brändinluomisessa. Heidän
suosittelemat tuotteet parantavat markkinoinnin läpimenoa. Apple on
hyvä esimerkki. Ilman Steve Jobsia ja hänen
markkinointiponnistelujaan Applen i-tuotteet tuskin olisivat
saavuttaneet niin suurta suosiota.
Coca Cola on
toinen esimerkki. Sillä on laadukas päätuote joka näyttää
hyvälle. Se on hyvän värinen ja sen hiilidioksidi tuottaa
miellyttävän näköisiä kuplia asiakkaan nähtäväksi. Se ei
tuota huonoa jälkimakua, jonka asiakas yhdistäisi tuotteeseen. Sen
logo on miellyttävän näköinen ja sen markkinointi perustuu
miellyttäviin mielikuviin, kuten jouluun, olympialaisten
urheilijoihin, hauskanpitoon ystävien kanssa, jne. Muun muassa nämä
kaikki saavat useamman valitsemaan Coca Colan ja maksamaan siitä
hieman vastaavia tuotteita enemmän.
Tätä taipumusta
voit käyttää hyväksesi panostamalla mielikuvien luomiseen. Mitä
ikinä teetkin niin tee se hyvin. Jokainen tekosi on markkinointia ja
brändisi luomista. Tee hyvännäköisiä tuotteita ja yritä tuottaa
miellyttäviä mielikuvia niitä markkinoidessasi. Älä myöskään
myy osaamistasi liian halvalla, koska tarjoamasi hinta vaikuttaa
asiakkaasi saamaan mielikuvaan. Myy huippuosaamista korkeaan hintaan.
Ne asiakkaat, jotka eivät ole valmiita maksamaan tarjoamastasi
huippulaadusta eivät ole aikasi väärtejä.
Hyvää alkavaa
viikkoa!
-TT
No comments:
Post a Comment