Lollapalooza-vaikutus syntyy, kun
useampi psykologinen taipumus ohjaa käytöstä samaan suuntaan.
Lollapalooza-vaikutus tarkoittaa suurta käytösmuutosta, jota ei
tapahtuisi ilman samaan suuntaan vaikuttavia psykologisia
taipumuksia. Lollapalooza-vaikutuksen lopputuloksia ovat mm. kultit,
huutokaupat, talousromahdukset – ja kuplat, ihmisille äärimmäisen
haitalliset yhteiskuntajärjestelmät, kuten pohjois-Korean tai
natsi-Saksan, suosituimmat brändit Apple ja Coca Cola, jne.
Suuryritysten menestyksessä vaikuttavia psykologisia tekijöitä on
vähintään puolisen tusinaa ja niitä pitää yhdistää vielä
lukuisiin muihin ajattelumalleihin. Kirjoituksessa keskityn vain
psykologisiin taipumuksiin.
Takaisinkytkennät aiheuttavat
Lollapalooza-vaikutuksen ja vahvistavat sitä
Vaikutus tulee
itseäänvahvistavista takaisinkytkennöistä. Ne tapahtuvat ensin
pienessä mittakaavassa takaisinkytkentöjen kasvattaessa vaikutusta.
Mikään ei tapahdu yhdessä yössä. Lollapalooza-vaikutus on
useimmin vuosien tulos. Ihmiset liikkuvat pikkuhiljaa kohti hetkeä,
jolloin psykologiset taipumuksten vaikutukset saavuttavat kriittisen
massan eli pisteen, jossa lollapalooza-vaikutus syntyy. Kriittisen
massan saavuttaminen on vasta alkupiste. Alkupisteen jälkeen
vaikutus vahvistuu paljon suurempiin mittoihin.
Suuret muutokset käytöksessä
tapahtuvat vain useamman taipumuksen vaikuttaessa
Suuria muutoksia ihmisten käytöksessä
ei tule vain yhden psykologisen taipumuksen vaikuttaessa. Yksi
käyttäytymisharha ei vaikuta tarpeeksi. Taipumuksia pitää olla
useita ja niiden pitää vaikuttaa samaan suuntaan. Osa niistä
tuottaa vaikutuksia myös toiseen suuntaan, joten kyse on
yhteisvaikutuksista. Suurin osa psykologisista taipumuksista on
toisistaan riippuvaisia, joten kyseessä ei ole poikkeuksellinen
asia. Asioiden suuruusluokka sen sijaan on. Vaikutuksen tuottamien
tulosten tekemiseen on ymmärryksen oltava korkealla tasolla. Tätä
tasoa ei kukaan saavuta hetkessä. Se vaatii useamman vuoden
ajattelua. Tämä vaikutus voi syntyä myös vahingossa. Itseasiassa
lollapalooza-vaikutus tapahtuu yleensä vahingossa, kun useamman alan
ammattilaiset ovat tehneet töitä yhdessä useampia vuosia.
1. Esimerkki Stanley Milgramin
sähköshokkikoe
Lollapalooza-efektistä
esimerkkinä on Stanley Milgramin tekemä koe, jossa kokeenjohtaja
käskeen koehenkilöä antamaan sähköshokkeja kolmannelle
ihmiselle, lisäten shokkien voimakkuutta joka kerta. Shokit eivät
olleet oikeita vaan uhrit olivat palkattuja näyttelijöitä. Useat
osallistuneista menivät tappavan sähköshokin antoon saakka, koska
kokeenjohtaja tai ympäristö ei käskenyt heitä lopettamaan.
Alunperin
tutkimuksen seurausta pidetiin vain auktoriteettihahmojen
vaikutuksena. Tämä ei yksin riitä, koska ihmisten valmius
tappamiseen vaatii muitakin psykologisia taipumuksia. Yksi muista
taipumuksista on johdonmukaisuus eli koehenkilöt jatkoivat samaa
käytöstä. Lisäksi he samaistuivat ryhmäpaineeseen eli siihen,
että koetta pidettiin normaalina, koska kukaan ei puuttunut asiaan.
Koehenkilöihin vaikuttaneita taipumuksia on useampia kuin mainitsin,
mutta sinun tulee itse ajatella, mitkä aiemmin mainitsemistani
taipumuksistani vaikuttivat mainittujen lisäksi. Näin opit ja
ymmärrät asian paremmin.
2. Applen maailman arvokkain brändi
on monen psykologisen taipumuksen summa
Brändit ovat
malliesimerkkejä lollapalooza-vaikutuksen tuloksista. Brändit eivät
synny hetkessä. Myös ne vaativat vuosien työn. Applen maailman
arvokkaimman brändin syntymiseen ovat vaikuttaneet monet
taipumukset, kuten auktoriteetti, ryhmäpaine, samaistuminen,
taipumus yhdistää yksi asia toiseen, johdonmukaisuus, jne. Yksi
suurimmista syistä Applen brändin merkittävyyteen on sen
edesmennyt toimitusjohtaja Steve Jobs. Häntä pidetään yhtenä
merkittävimpänä luovana ihmisenä ympäri maailmaa, jota historia
on nähnyt. Se onko hänen ansionsa riittävät tähän arvostukseen
on toissijainen asia, koska väkijoukkojen tuottama ryhmäpaine on
aiheuttanut kyseisen harhan tai tosiasian.
Ryhmäpaine
vaikuttaa myös ympäri maailmaa Applen tuotteiden ostopäätöksiin.
Useat Applen asiakkaat haluavat samaistaa itsensä Jobsiin ja
tuotteisiin uskoen pystyvänsä tuottamaan itse jotain yhtä hienoa.
En itse omista yhtään ainutta Applen tuotetta, mutta minunkin on
pakko myöntää, että monet yrityksen tuotteista ovat kauniita
verrattuna kilpailijoiden vastaaviin. Tämä nostaa asiakkaiden halua
omistaa tuotetta. Johdonmukaisuuden vaikutus näkyy lähinnä haluna
ostaa uusi Applen tuote entisen tilalle.
Tässä oli
viimeinen kirjoitus ennen lomaani. Lisäksi kerään vielä listan
käydyistä ajattelumalleista ja niihin liittyvistä linkeistä. Se
tulee ennen juhannusta. Lisäksi jatkan lomallani kuukausikatsausten
julkaisua.
Hyvää
viikonjatkoa ja kesälomaa!
-TT
No comments:
Post a Comment