Tuesday, August 30, 2016

Lisätuloja sivutöistä osa 2 kysymyksiä

Maanantaina julkaisin lisätuloja sivutöistä alustuksen ja tänään saat lukea jatko-osan, jossa pohdin tarkemmin kysymystä Mistä joku on valmis sinulle maksamaan? 
 
Sinun täytyy tyydyttää toisen ihmisen tai organisaation tarve, jotta saat lisätuloja. Maksat jatkuvasti palveluista, joten voit tarjota niitä. Et ehkä osaa vastata suoraan annettuun kysymykseen, joten kysy itseltäsi vielä seuraavat asiat:
  1. Mistä asioista minä pidän
  2. Missä minä olen hyvä?
  3. Minkä ongelmani olen ratkaissut menestyksekkäästi?
Palaa niiden tekemisen jälkeen ensimmäiseen kysymykseen. Sinun kannattaa yhdistää vastauksesi kolmeen jälkimmäiseen kysymykseen vastatessasi ensimmäiseen. Niiden yhteisvaikutus lisää hyötyjäsi. Et ehkä pysty yhdistämään kaikkia kolmea, mutta yhdistelmä, jossa on ensimmäinen vaihtoehto ja toinen jälkimmäisistä on hyödyllinen. Motivaatio on tärkein asia lisätulojen hankinnassa. Mikäli et osaa vastata kysymyksiin niin käänny ystäviesi, kollegoidesi ja perheesi puoleen.

Hyödyt lisätuloistasi vähemmän niiden lisääntyessä, joten sinun on hankittava niitä pitämistäsi asioista. Ilman intohimoa sinun on vaikea käyttää riittävästi aikaasi, jotta saat lisätuloja. Poikkeustapauksissa niitä voi tulla heti, mutta ne johtuvat yleensä kilpailun vähyydestä. Yksi tällainen tulonlähde voi olla taksin ajaminen. Mieti asioita, joista olit kiinnostunut lapsena. Silloin sinulla ei ollut samanlaisia estoja kuin vanhempana. Myöhemmin olet voinut tukahduttaa mielihalusi. Mene lähimpään kirjakauppaan ja katso mille osastolle vaistomaisesti hakeudut. Menet todennäköisimmin osastolle, joiden kirjat kiinnostavat sinua. Sinulla voi olla harrastuksia, joista pidät enemmän kuin varsinaisesta työstäsi. Ajattele kuinka voisit saada niistä lisätuloja. Jos pidät musiikista niin voit ehkä tienata sen opettamisella rahaa. Voit tehdä sitä myös keikkailemalla bändisi kanssa. Keskity saamaan harrastuksistasi elämyksiä. Mikäli saat niistä tuloja niin mikäs sen parempaa?

Vastaamalla kysymykseen missä sinä olet hyvä selvität mistä muut ovat sinulle ehkä valmiita maksamaan. Sinun on helpompi saada kunnon korvaus tuottamalla lisäarvoa. Korkealaatuista palvelua tuottamalla voit hinnoitella itsesi korkeammilla hinnoilla. Ne takaavat sinulle myös laadukkaammat asiakkaat. Matalilla hinnoilla löydät asiakkaat, jotka etsivät halvinta hintaa suurimman hyödyn sijaan. He myös yrittävät tinkiä ja neuvotella enemmän kuluttaen samalla enemmän aikaasi. Laatuun panostavat asiakkaat ovat valmiimpia maksamaan enemmän kuin kiinnittävät huomiota hintaan. Heille ratkaisevat ensisijaisesti tuloksesi ja he ovat valmiita maksamaan niistä. He tietävät saavansa vastinetta rahoilleen. He jatkavat asiakkainasi mikäli hoidat asiasi hyvin. Käyttämästäsi ajastasta saatu kunnon korvaus on tärkeä, koska progressiivinen verotus vähentää suhteellista hyötyäsi. Anna potkut huonoimmille asiakkaillesi mikäli he eivät ole ainoasi. Sinun ei kannata jatkaa asiakkuussuhdetta mikäli et saa kunnon korvausta käyttämästäsi ajasta.

Voit saada kunnon korvausta myös tarjoamalla palvelua, jolle on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Mikäli olet ainut remonttitaitoinen lähiseudullasi, voit pyytää osaamisesti korkeampaa hintaa kuin alueella, jossa on paljon remonttitaitoisia. Tarpeellisten niukkuushyödykkeiden tarjoaminen halukkaille on erinomainen tapa kasvattaa suhteellista hyötyään. Älä myy palvelua, josta on ylitarjontaa.

Yksi hyvä tapa keksiä mitä myydä on ajatella mitä ongelmia on lähiaikoina ratkaissut. Olet varmasti ratkaissut jonkin ongelmasi menestyksekkäästi. Toisilla voi olla sama ongelma ratkaisematta. Voit myydä ratkaisusi heille. Ystäväni rakennutti talon pk-seudulle. Hän aloitti tyhmästä eikä tiennyt etukäteen kunka paljon työtä hänellä tulee olemaan mm. lupaviranomaisten kanssa. Hän voisi myydä osaamistaan halutessaan. Joku samaa projektia harkitseva maksaisi mielellään aikaa ja rahaa säästävistä neuvoista. Kun ratkaiset ongelman niin muista dokumentoida prosessi tarkasti. Yliopiston professorini tapasi sanoa, että ”mikäli jotain ei ole dokumentoitu, ei sitä ole tehty.” Dokumentointi helpottaa ratkaisun myymistä.

Ensimmäinen askeleesi on yhden henkilön yhden ongelman ratkaiseminen. Ratkaise sen jälkeen sama toisen henkilön ongelma. Mitä useamman ihmisen ongelman pystyt ratkaisemaan sitä enemmän tienaat rahaa. Keskity siihen, että asiakkaasi hyötyy vähintään yhtä paljon kuin ansaitset. Molempien voittaessa asiakkuudesta tulee todennäköisemmin jatkuva. Lisäksi voit saada tyytyväisiltä asiakkailta suosituksia, jotka auttavat saamaan lisää työtä. Pyydä aina palautetta, jotta voit käyttää sitä parantaaksesi työsi laatua ja saadaksesi lisää asiakkaita.
 
Mene asiakkaiden luo. Kaikkien aikojen menestyksekkäin jalkapalloilija Pele keräsi rahaa palloon kiillottamalla kenkiä. Hänen äitinsä käski Pelen menemään ensin slummeihin, mutta sieltä hän ei saanut asiakkaita. Tämän jälkeen hän meni isänsä jalkapallopelien aikaan stadionin lähelle, jossa oli paljon asiakkaita. Nykyään internetillä on suurempi rooli asiakkaiden haussa. Luo itsellesi ekosysteemi ja tuota lisäarvoa. Voit myös kommentoida muiden blogeja tai muita palveluja. Panosta kommenttiesi laatuun. Laadukkailla kommenteilla saat ehkä toiset ohjaamaan liikennettä myös omaan ekosysteemiisi.

Saat suurimman hyödyn lisätuloistasi yhdistämällä kolme edellämainittua asiaa eli kysynnän ja tarjonnan epäkohdan sekä taitosi että mielenkiintosi kohteet. Yhdistäminen parantaa motivaatiotasi ja työnlaatuasi. Näiden asioiden seurauksena suhteellinen hyötysi kasvaa paremman palkan muodossa. Mikään ei estä sinua vaihtamasta lisätyötäsi päätyöksesi mikäli tienaat sillä riittävästi ja suhteellinen hyötysi on päätuloasi suurempi. Älä vaihda sivutyötäsi päätyöksesi mikäli et ole varma tulojen riittävyydestä. Tyhjän päälle hyppääminen on typerää.

2 comments:

  1. Hyviä pointteja ja mikä parasta, oma lisätyö kannattaa melkoisen hyvin. Olen kehittänyt harrastuksesta lisätyön, jossa tuntipalkkani on liki tuplat normaalista työstäni. Teen sitä juuri sen verran, että se tuntuu kivalta eli muutaman tunnin kuussa. Asiakkaita on juuri sopiva määrä ja poistuneiden tilalle on helppoa löytää uusia. Jos olisi aikaa ja kiinnostusta voisin ottaa enemmänkin asiakkaita. Nyt palvelen vain pientä suljettua asiakaskuntaa, jonka olen itse päässyt valitsemaan. Täydellistä!

    ReplyDelete