Yrityksen nimestä ja logosta
En tiedä tarkkoja
perusteita miksi Steve Jobs antoi nimen. Yksinkertaisuus toimii
nimessä. Se on viisikirjaiminen ja kaksitavuinen. Seitsemän merkkiä
alkaa olla maksimipituus, jotta ihmisaivot muistavat nimen helposti.
Mitä vähemmän tavuja ja kirjaimia sitä yksinkertaisemmasta
nimestä on kyse. Omena on kielletty hedelmä mikä tarkoittaa
niukkuus-periaatteen vaikuttavan yrityksen tuotteiden haluttavuuteen. Kaikki yhdistävät omenan Aatamin
ja Eevan kiellettyyn hedelmään. Nimeä ja sen niukkuutta vahvistaa
myös yrityksen logo. Omena, josta on otettu kielletty maistiainen.
Yrityksen ja tuotteiden nimiä ja osia tulee aina suojella
tavaramerkkien ja patenttien kautta, kuten Apple tekeekin.
Tuotevalikoima on
yksinkertainen. Sitä ohjaa Pareton laki joka sanoo, että pieni osa
tuotteista tekee suuren osan liikevaihdosta ja tuloksesta. Iphonet
tuottivat yli 60 %:ia liikevaihdosta ja yli puolet voitoista.
Tuotteiden kehittämisessä tulee hyödyntää mm. autokatalyysia, kuten Apple on tehnytkin
Normaalisti puhutaan skaalautuvuudesta. Se on reaktio joka vahvistaa
itse itseään ainakin yhden reaktiotuotteen avulla. Apple on
käyttänyt autokatalyysia kopioimalla kosketuksella toimivan
käyttöliittymän iPhonesta iPadiin ja iWatchiin. Tämä on
säästänyt tuotekehityskustannuksissa.
Samaa periaatetta
Apple on käyttänyt myös sovelluskaupassaan. Lisäksi siinä Apple
on käyttänyt myös vipuvoimaa mm. tuottamalla
sovelluskauppa-alustan jota sovelluskehittäjät ovat käyttäneet
sovellustensa myymiseen Applen ottaessa osansa jokaisesta myydystä
sovelluksesta. Tämä on tuottanut Applelle passiivista tuloa.
Lisäksi sovellukset ovat skaalautuvia eli niiden myymiseen ei
tarvita juurikaan Applen lisätöitä sovelluskaupan ylläpidon
lisäksi.
Evoluutio ja suuruuden ekonomia
Markkinatalous
toimii evoluution tavoin. Siinä pärjäävät parhaiten yritykset,
jotka onnistuvat sopeutumaan jatkuviin muutoksiin. Apple ei ole
poikkeus. Matkapuhelimet olivat pitkään näppäimistöllä toimivia
laitteita, kunnes kosketusnäytöt tulivat markkinoille. Apple otti
kosketusnäyttönsä ensimmäisenä massatuotantoon mikä tuotti
sille suhteellisen edun muihin toimijoihin verrattuna.
Tuotekehityksen voi jakaa karkeasti nykyisten teknologioiden
parantamiseen ja disruptiivisten teknologioiden kehittämiseen.
Jälkimmäiset muuttavat tekniikkaa ja liiketoimintoja radikaalisti.
Ensimmäisenä
täysin uudella tekniikalla ratsastava toimija yleensä saavuttaa
merkittäviä kilpailuetuja ja saa suurimman markkinaosuuden
tekniikan hyötykäytön myötä. Apple ei ollut poikkeus. Huipulla
ei pysytä automaattisesti muiden toimijoiden tullessa markkinoille.
Suuruuden ekonomia auttoi Applea erityisesti alussa. Se pienensi
yksikkökustannuksia, tuotti Applelle näkyvyyttä mm. ryhmäpaineen
seurauksena ja ihmiset yhdistivät edelläkävijyyden laatuun. Steve
Jobsin auktoriteetti ja hänen tuote-esittelynsä auttoivat yritykseen yhdistettyjen
mielikuvien luomisessa.
Suuruuden ekonomia
ei toimi pelkästään yrityksen hyväksi. Se tuottaa mm. turhaa
byrokratiaa, tyytyväisyyttä, kuppikuntia ja reviiritaisteluita.
Yrityksen liiketoiminta monimutkaistuu ja suuruudesta voi tulla
painajainen mikä tuhoaa yrityksen. Applen yksi tärkeimmistä
arvoista on yksinkertaisuus. Ainakin Steve Jobsin aikaan yritys pyrki
välttämään kaikki turhia työntekijöitä, kokouksia ja turhaa
hierarkiaa. Yksinkertaisuuden korostaminen näkyy mm. Applen
lippulaivakaupoissa, joissa tuotteet ovat pääosissa. Niissä
tuotteet ovat pääosissa ja yksittäisille tuotteille on varattu
paljon tilaa.
Inversio
Mitä Applen ei
tule tehdä. Se ei saa antaa suuruuden ekonomian tuhota pyrkimystä
yksinkertaisuuteen. Se ei saa kasvattaa byrokratiaa vaan sen pitää
sotia sitä vastaan kaikin keinoin. Jos se antaa sille pikkusormen
niin se tuhoaa Applen ennen pitkää. Se ei saa kasvattaa tuotevalikoimaansa
liiallisuuksiin. Muutaman tuoteryhmän pitää jatkossakin tuottaa
suurin osa tuloksesta ja liikevaihdosta. Applen ei kannata vaihtaa
yrityksen nimeä tai muuttaa logoaan liikaa vaan sen pitää pyrkiä johdonmukaisuuteen. Sen ei kannata myöskään
jättää Steve Jobsia huomioimatta yrityksen markkinoinnissa, vaikka
hän on kuollut. Apple ei myöskään saa palkita johtajiaan liikaa.
Tämä aiheuttaa helposti ylimielisyyttä ja egojen ylikorostumista.
Tässä osa Applen menestystä vauhdittaneista ajattelumalleista. Kaikkia en ole laittanut. Parhaan hyödyn saat tästäkin kirjoituksesta, kun itse mietit tarkkaan olenko oikeassa vai täysin kuutamolla. Mikään ei korvaa itsenäistä ajattelua.
Hyvää viikonjatkoa!
-TT
PS. Jostain syystä oikean puolen linkit eivät päivity mestarisijoittajat blogin kohdalla, joten uuden kirjoituksen löydät täältä.
PS. Jostain syystä oikean puolen linkit eivät päivity mestarisijoittajat blogin kohdalla, joten uuden kirjoituksen löydät täältä.
No comments:
Post a Comment