Jostain syystä oikean puolen linkit eivät päivity mestarisijoittajat blogin kohdalla, joten uuden kirjoituksen löydät täältä.
Kahdessa seuraavassa kirjoituksessa keskityn tutkimaan Applea ajattelumallien kautta. Apple on yksi maailman suurimmista yrityksistä ja sen menestyksen hahmottamiseen saa apuja ajattelumalleista. Applen menestystä joutuu hahmottamaan useamman tieteenalan kautta. Pelkkä taloustiede ei selitä kaikkia syitä sen menestykseen. Kaikkia kirjoituksessa käytäviä ajattelumalleja en ole esitellyt, joten ei kannata ihmetellä, mikäli jotkin tuntuvat tuntemattomilta. Kirjoituksissa on rajallinen määrä ajattelumalleja. Joudun kirjoittamaan kaksi osaa, koska yhdestä kirjoituksesta tulisi liian pitkä. Ensimmäisessä käsittelen tuotteita ja niiden myyntiin vaikuttavia ajattelumalleja ja toisessa yritystä suurempana kokonaisuutena.
Kahdessa seuraavassa kirjoituksessa keskityn tutkimaan Applea ajattelumallien kautta. Apple on yksi maailman suurimmista yrityksistä ja sen menestyksen hahmottamiseen saa apuja ajattelumalleista. Applen menestystä joutuu hahmottamaan useamman tieteenalan kautta. Pelkkä taloustiede ei selitä kaikkia syitä sen menestykseen. Kaikkia kirjoituksessa käytäviä ajattelumalleja en ole esitellyt, joten ei kannata ihmetellä, mikäli jotkin tuntuvat tuntemattomilta. Kirjoituksissa on rajallinen määrä ajattelumalleja. Joudun kirjoittamaan kaksi osaa, koska yhdestä kirjoituksesta tulisi liian pitkä. Ensimmäisessä käsittelen tuotteita ja niiden myyntiin vaikuttavia ajattelumalleja ja toisessa yritystä suurempana kokonaisuutena.
Miljardien
liiketoimintaa ei pystytä luomaan mikäli ei synny Lollapalooza-vaikutusta. Se syntyy, kun useampi ajattelumalli ohjaa
asiakkaiden käytöstä yrityksen haluamaan suuntaan. Todellisuudessa
yksittäiset yritykset ja ihmiset toimivat kymmenien ajattelumallien yhdistelmien seurauksena. Nämä yhdistelmät toimivat sekä yrityksen puolesta
että sitä vastaan. Pelkästään Applen brändi on seurausta useamman psykologisen taipumuksen
psykologisen taipumuksen yhteisvaikutuksen summasta. Näistä jotkin
taipumukset vaikuttavat toisia enemmän.
Tuotteista
Applella on yksinkertainen
yksinkertainen tuotevalikoima. Yrityksellä on eri tuoteryhmiä vain
muutama, joista iphonen lisäksi tärkeimmät ovat iPadit ja Macit.
Suurin osa tuotteista alkaa sanalla minä mikä hivelee kenen tahansa
egoa. Ihmiset eivät pidä, kun muut korostavat itseään, mutta
rakastavat sanaa minä. Se on yhdenneksitoista käytetyin sana
Englannin kielessä. On vaikea löytää parempaa sanaa tuotteeseen.
Lisäksi tuotteiden nimet ovat yksinkertaisia ja lyhyitä. Nimissä
ei saa olla monia tavuja ja seitsemän kirjainta lakaa olla maksimi,
jotta aivot rekisteröivät sanat paremmin.
Tuotteiden hinnat
ovat korkeat. Tuotteiden pitää vastata luksusta kaikilla tavoilla,
kun hinnat ovat korkeat. Tuotteiden ja niiden pakettien pitää
näyttää paremmilta kuin kilpailijoiden. Designin pitää olla
korkeaa luokkaa ja tuotteiden pitää myös näyttää kalliilta.
Tähän auttavat mm. metallivärit. Lisäksi kaikkien osien pitää
olla ensiluokkaisia. Kuluttajien pitää yhdistää kaikki tuotteet
korkeaan laatuun ja muihin asioihin, joista he pitävät tai mitä he
ihannoivat. Korkea hinta on yksi tapa, koska ihmiset arvostavat niitä
asioita enemmän, joihin he ovat panostaneet enemmän. Se nostaa myös
nautintoa omistaa ja käyttää tavaraa. Lisäksi se toimii
status-esineenä mikä auttaa ihmistä korostamaan auktoriteettiaan.
Luksus-imago auttaa parantamaan hinnoittelukykyä mikä tarkoittaa
korkeampia voittomarginaaleja, koska laatu yhdistetään korkeaan
hintaan.
Todellisuutta
tärkeämpää on mielikuvan luominen. Siihen auttavat asiakkaiden
psykologiset alitajuiset taipumukset, kuten egon ylikorostuminen ja samaistuminen Steve Jobsiin hänen
yrityksensä tuotteita ostamalla. Steve Jobs on yksi suurimmista
auktoriteeteista luoville ihmisille. Häntä ja hänen
auktoriteettiaan Apple käytti hyväkseen uusien tuotteiden
esittelyssä. Maailmassa ei olisi ollut ketään parempaa henkilöä
tähän. Auktoriteetti on kasvanut, koska hän kuoli ennen aikojaan.
Toinen kysymys on se myykö hän enemmän elävänä vai kuolleena ja
kuinka tämä vaikuttaa yrityksen johtamiseen.
Applen tuotteet
ovat tulleet suositummiksi myös ryhmäpaineen takia. Kun tuotteet
tulevat riittävän suosituiksi kaveripiirissä eli saavuttavat
haluttavuuden kriittisen massan tätä kautta niin ne keillä niitä ei ole voivat
ostaa sellaisen vain kuuluakseen joukkoon. Tämä tuottaa jatkuvia
takaisinkytkentöjä uusien asiakkaiden seuratessa toisiaan. Liikkeen jatkuvuuden laki vaikuttaa ostokäyttäytymiseen siten, että
ostaessaan tuotteen, johon hän on tyytyväinen, ostaa hän saman
tuotteen yhä uudestaan. Lisäksi hän ostaa todennäköisemmin
Applen toisenkin tuotteen.
Inversio
Sen
lisäksi, että mietimme mitä Apple on tehnyt, tulee meidän käyttää inversiota hyväksi ja miettiä mitä se ei saa tuotteilleen tehdä,
jotta ne myyvät jatkossakin. Applen brändi perustuu
luksustuotteisiin eli korkeaan laatuun tai sitä vastaavaan
mielikuvaan. Yritys ei saa poiketa tästä linjasta. Se ei saa alkaa
myymään tuotteita halvalla. Se ei saa myöskään myydä halvan
näköisiä tai rumia tuotteita. Sen tulee myös pitää laitteiden
käyttöliittymät ja designit aina mahdollisimman yksinkertaisina.
Applen ei kannata lopettaa egojen hivelemistä ottamalla minä sanan
(i) pois tuotteiden nimestä. Apple ei saa päästää muita
toimijoita kopioimaan tuotemerkkejään tai luovuttaa halvalla pois
teknologiapatenttejaan. Sen tulee taistella kopioita vastaan
väsymättömästi ja muita sen immateriaalioikeuksien rikkomisia.
Seuraava kirjoitus käsittelee Applea yrityksenä ajattelumallien kautta. Se tulee ensi viikolla.
-TT
No comments:
Post a Comment